배너

2024.05.19 (일)

  • 맑음동두천 14.8℃
  • 맑음강릉 24.5℃
  • 맑음서울 17.6℃
  • 맑음인천 17.5℃
  • 맑음수원 15.8℃
  • 맑음청주 19.7℃
  • 맑음대전 16.9℃
  • 맑음대구 17.1℃
  • 맑음전주 17.7℃
  • 맑음울산 16.3℃
  • 맑음광주 17.7℃
  • 맑음부산 18.3℃
  • 구름조금여수 16.4℃
  • 맑음제주 17.6℃
  • 맑음천안 15.5℃
  • 맑음경주시 13.8℃
  • 구름조금거제 14.2℃
기상청 제공

예술통신

Violinist KyungJoo Sung moves through the emotions of Shostakovich

Violinist KyungJoo Sung moves through the emotions of Shostakovich

The heat of the ancient city was enough to make anyone dull and dizzy. Even in April, temperature in Cairo was slowly creeping into 100 degree Fahrenheit. Within the scorching desert came a South Korean violinist, KyungJoo Sung to perform one of Shostakovich’s two violin concertos: No. 1 in A minor. The ominous theme with increasing tension of this composition was enough to make audience shiver in the composor’s brilliant originality and violinist’s incredible interpretation.

With Cairo Symphony Orchestra, the  First Violin Concerto begins as a dark work, full of that gloom and dread that pervade so many of Shostakovich's serious works. The first movement Nocturne starts off with an ominous theme that is both inwardly reflective and filled with foreboding. Midway through, a thinly veiled Dies Irae appears as the music becomes more tense. Yet, a climactic release never quite arrives and the suggested conflicts remain unresolved.

The second movement is a rather diabolical Scherzo that contains some interesting allusions, first to the third movement of the Tenth Symphony (1953) and later to the first movement of the Second Piano Concerto (1957). The violin and woodwinds scurry about to deliver the playful yet menacing material, but gradually the character of the movement becomes more sarcastic, eventually breaking into a hallucinatory folk dance. The latter part of the Scherzo sounds less acidic, the diabolic and sarcastic elements surrender to the driving, insistent energy.

The third movement is a Passacaglia that has a chorale-like quality at the outset, as the woodwinds deliver a mournful theme. The violin enters playing the main theme, one of the composer's loveliest and warmest creations. Shostakovich's 1943 Eighth Symphony's fourth movement also featured a passacaglia, though of a decidedly grimmer character. Here, there is tension, but also much beauty. The latter third of the movement is taken up by a brilliant cadenza, which leads directly into the brief finale, a Burlesque of a mostly festive nature. The mood is similar to that of the faster music in the Tenth Symphony's finale, though there are no clear thematic references. While the work ends triumphantly, its manic qualities suggest a discomfort by the composer, as though the happy resolution might have been disingenuous.

@예술통신SMCM_글쓴이. 이한나




배너

배너
배너
배너
배너

SNS TV

더보기

가장 많이 본 뉴스


배너
배너

포토뉴스

더보기

대구시 대표단, '국립5·18민주묘지' 특별 참배...광주의 오월 정신 기려

데일리연합 (아이타임즈M 월간한국뉴스신문) 홍종오 기자 | 홍준표 대구광역시장은 5·18 광주 민주화 운동 44주년을 앞두고 17일 오전 국립 5·18민주묘지를 찾아 민주항쟁의 숭고한 희생정신을 기리고 희생자를 추모했다. 대구시는 44년 전 광주의 아픔을 함께하고 민주주의를 수호하기 위한 광주의 정신을 기리기 위해 올해 특별 참배단을 꾸려 광주를 찾았다. 대구시 참배 대표단은 홍준표 대구광역시장, 정장수 경제부시장, 이종헌 정책특보, 황순조 기획조정실장 등 대구시 집행부와 이만규 대구시의회 의장, 전경원 시의회 운영위원장 등으로 구성됐다. 그동안 대구시는 광주와 달빛동맹이 시작된 2013년부터 한 해도 거르지 않고 5·18민주화 운동 기념식에 참배 대표단을 보내 광주 민주화 정신에 함께하는 대구의 마음을 전해왔다. 또한, 지난 2월 28일에는 강기정 광주광역시장과 정무창 광주시의회 의장 등 광주시 대표단이 대구에서 열린 '제64주년 대구 2·28민주운동 기념식'에 참석해 대구의 민주정신을 기렸다. 대구 2·28민주운동과 광주 5·18민주화운동 기념식에 대구시와 광주시의 교차 참석은 영호남 화합의 가장 모범적인 협력관계로 불리는 달빛동맹의 정신적 원천이 되고