[2016.07.21,23] <쉬빙웅엔 트리오_Schwingungen Trio >
이태리 Armonie della Sera 음악 페스티벌과 체코 체스키 크롬로프 국제 음악 페스티벌 무대에서 진정한 가교로서의 멜로디를 선보이다.
한 여름의 중간에 서있는 7월의 유럽은 뜨거운 태양만큼이나 음악에 대한 열정으로 가득했다. 곳곳에서 펼쳐지는 다양한 음악 페스티벌은 관광객들로 하여금 단지 날씨가 좋아서 휴양하는 계절만이 아닌 다양한 음악을 찾아 다니며, 그들의 삶 속에 한 템포 쉼표를 그려 넣기에 딱 좋은 선물이었다. 그런 이들로 가득 채워진 이 유럽 땅에 바이올리니스트 정상희, 첼리스트 키릴 로딘 그리고 피아니스트 신상일로 이루어진 쉬빙웅엔 트리오(Schwingungen Trio)가 지난 21일 이태리의 “Armonie della Sera” 음악 페스티벌과 23일 체코의 “체스키 크롬로프 국제 음악 페스티벌”에서 Schwingungen이라는 단어의 ‘진동, 연결’이라는 의미를 가득 담은 트리오 무대의 진수를 선보였다.
세 연주자가 무대에 등장하고, 처음 선보인 곡은 미카엘 글린카의 피아노 3중주 d단조 <비창>이었다. 강렬한 첫 음과 함께 연주장의 무대는 이태리(21일), 체스키 크롬로프(23일) 였지만 순식간에 러시아 땅에서만 느낄 수 있을 것만 같았던 비애감이 물씬 느껴졌다. 러시아 작곡가의 곡이기도 했지만 러시아인 첼리스트 키릴 로딘의 정서는 단지 국적자인 그만의 정서가 아닌 함께하는 바이올리니스트 정상희와 피아니스트 신상일에게도 고스란히 담겨져 그 순간만큼은 연주자 셋은 음악이라는 같은 국적 아래 하나의 정서로 연주하며, 놀라운 일체감을 드러냈다. 많은 시간 함께 음악 안에서 대화하지 않고서는 나올 수 없는 화음과 눈짓이었다.
그리고 이어진 베토벤의 피아노 3중주 D장조, Op. 70, No.1 <유령>은 모든 트리오 연주가 그렇겠지만 정말 바이올린과 첼로의 호흡이 절묘하게 동일감과 차이 사이를 넘나들어야 하고, 피아노 역시 마치 손가락 하나하나가 각각의 타악기를 치는 듯 해야 하다 보니 쉽지 않은 곡이었다. 하지만 쉬빙웅엔 트리오에게는 실질적으로는 세 개의 악기였지만 멜로디로 흘러나오는 순간부터는 하나의 악기와도 같았다. 그들의 숨소리 하나하나까지도 응집력과 조화 속에서 살아 숨쉬는 리듬은 실로 놀라웠다.
마지막으로 선보인 러시아의 작곡가이자 피아니스트였던 아렌스키의 피아노 3중주 D장조, Op. 32는 듣는 내내, 관객으로서 가지는 긴장감이 자세의 흐트러짐을 용납할 수 없었다. 이 순간 만큼은 연주자에 대한 관객으로서의 최소한의 예의와 격려를 표현하고 싶었다. 특히 2악장의 물 흐르듯이 유려하지만 터치 하나하나가 홀 전체를 두드리는 피아노의 선율과 첼로와 바이올린의 주고받는 듯한 그들의 대화는 흥미로움과 동시에 관객들로 하여금 일어나 함께 왈츠를 치도록 인도하는 듯 했다. 음악이란 귀를 열고, 마음을 열고, 행동까지 지배하는 힘을 가진 것임을 느끼게 만들었다. 그리고 3악장의 첼로와 바이올린 선율은 악기가 인격을 가진 인간이었다면 어떻게 슬픔 속에서 우는지를 꼭 보여주는 것 만 같았다. 반어적인 단어들을 한 문장 속에서 조합할 수 밖에 없었던 슬프지만 아름답고, 서정적이지만 흥미로움 까지도 선사한 순간이었다.
어떤 관객들은 얘기할지도 모르겠다. 오케스트라처럼 웅대하거나 독주회처럼 도드라지는 게 별로 없을 것 같은 실내악이 특별한 매력이 있을까… 하지만 필자는 클래식 음악의 중간에 서있는 실내악이 모든 악기의 장점을 최대화하며, 연주자들과의 대화가 가장 밀접하게 이루어지는 만큼 환상적인 멜로디를 만들 수 있는 매우 흥미로운 연주임을 이번 연주를 통해 느낄 수 있었다. 혼자만의 독보적인 흐름이 아닌 다른 악기들과의 조화 속에 자신만의 색채를 발견하며, 거센 바람이 사람의 겉옷을 벗기는 것이 아니라 따뜻한 태양이 사람의 겉옷을 벗길 수 있다는 그 이야기를 떠올릴 수 있었다. 바로 그 힘이 실내악에 있었고, 그 것을 쉬빙웅엔 트리오의 연주 속에 묻어났다. 그리고 그것은 관객들의 반응과 연주자들의 표정 속에서도 여실히 드러났다. 최고의 유럽 음악 페스티벌 속에서 최상의 연주를 보여줬던 트리오를 향한 관객들은 다음 연주를 기다리며 연주자들에게 기립박수로 화답했다. 앞으로 그들이 유럽을 비롯한 아시아와 전 세계 속에서 들려줄 음악은 수 많은 국적의 음악과 사람들 사이의 가교역할을 하며, 클래식 음악의 진가를 더 많이 보여줄 수 있을 것이라는 기대를 가진다.
@예술통신_쉔부른_글쓴이. 비엔나에서 이한나
[2016.07.21&23] <Schwingungen Piano Trio>
Fascinating experience with the trio in Armonie della Sera Music Festival and Cesky Krumlov International Music Festival.
Summer, the season of festival and music. Those who live or visited Europe during this period would understand why. The sky is painted blue with spots of clouds, the trees are at its greenest and the lakes shimmers with sunlight. It is the time to become passionate and emotional in which music is the perfect method of doing so. The Schwingungen Piano Trio, consisting of violinist Sania Cheong, Cellist Kirill Rodin and Pianist Sangeil Shin, visited Italy for the Armonie della Sera Music Festival on the 21st and Czech Republic for the Cesky Krumlov International Music Festival on the 23rd of July. Much like their name 'Schwingungen', the trio shook the hearts of men and women through their three-piece programme: Trio pathétique by Glinka; Beethoven Piano Trio in D Major; and Arensky Piano Trio No. 1 in D minor.
The Piano Trio in D minor "Pathétique" by Mikhail Glinka is one of comparatively few piano trios by Russian composers to have found a place (albeit a fairly marginalised one) within the repertory. Even so, it is far less well known than similar works in the genre by Tchaikovsky, Rachmaninov, and Arensky. As to the title, it is difficult to know whether it might refer to Glinka's daily endurance of the camphorated chest plasters prescribed by his doctors: more plausible, perhaps, is the suggestion that the term "Pathétique" refers to an unrequited romantic attachment. The Schwingungen Piano Trio perfectly recited the painful, yet brave expression. The piece proved that the trio spent a great time together and held a strong bond through their passion for music and their instrument.
On to the next piece, Beethoven Piano Trio in D Major "Ghost". The two piano trios of Ludwig van Beethoven's Opus 70 were both composed in 1808 during the composer's stay at the house of the Countess Marie von Erdödy; out of gratitude for her hospitality, he dedicated both works to her. The Op. 70 trios inaugurated a period during which Beethoven wrote a great deal of chamber music both dense and wonderfully intimate and because of its strangely scored and undeniably eerie-sounding slow movement it was dubbed the "Ghost" Trio. However, unlike the title, the Schwingungen Trio put life into the composition, especially in the first and the third movement. The music sparked with life making even their unified breath seem like a part of the experience in which Beethoven wanted to offer.
The final composition of the programme was Arensky's Piano Trio No. 1 in D minor, Op. 32. Arensky's Piano Trio, Op. 32, was composed in memory of cellist Karl Davidov, a friend of both the composer and Tchaikovsky, as well as director of the St. Petersburg Conservatory during Arensky's studies. The cello plays a prominent role in the trio, at times matching or surpassing the violin in importance. In fact, many sections of the piece sound like a piano and cello duet, perhaps honouring not just Davidov but also Arensky's cellist father.
The piece opens with a soaring, lyrical movement that interrupts the warm, flowing sections with sudden, passionate outbursts containing playful traces of Mendelssohnian charm. As a whole, the first movement exudes remarkable power and energy. Even the lyrical passages are accompanied by a pulsating accompanying figure in the piano, resulting in a feeling of constant motion and energy. The second movement is a light-hearted, ear-tickling scherzo which entices the listener to join in the dance. This lighthearted movement is followed by a tender, reflective "Elegia," with the muted cello introducing the melancholy theme. Even the passages which evoke a happier mood seem to be only memories. The dreamlike third movement is abruptly answered by the more forceful, dramatic opening of the finale, which serves to pull together fragments from the preceding movement in a summarising final paragraph.
Some may argue that chamber music may not be special or give any dynamic experience, as it is performed much like a solo recital without an orchestra. However, it is a form of a concert where the audience can be intimate with the musicians while the trio covers each other's weakness and amplify their strength, resulting in perfection. Throughout the close proximity, one could easily see the strong bond the three artists have built through their preparation and number of experiences together. This was one concert that taught the people the importance of a universal language conveying different spectrums of emotions.
@예술통신_Written by Rebecca in Vienna